Running streak challenge meedoen of niet?

Op social media zijn running streak challenges, net als squat streak challenges, plank streak challenges enz. een leuke manier om berichtjes over jezelf te posten en mensen te leren kennen die met hetzelfde bezig zijn, waardoor je elkaar kunt motiveren om de uitdaging vol te houden. Het is bij deze challenges de bedoeling dat je elke dag hardloopt, squat of plankt en daarbij een minimale afstand, aantal of tijd behaalt. Het aantal dagen dat je het vol weet te houden is je score en die kun je bij een volgende poging proberen te verbeteren. Word je nou een betere hardloper van meedoen aan een running streak challenge of loop je een hogere kans om geblesseerd te raken, omdat rustdagen ontbreken? Zoals met alles hangt dat ervan af hoe je erin staat.

Lees verder

Heupstabiliteit en balans hardlopen trainen

Je heupstabiliteit en de balans die je nodig hebt bij het hardlopen verbeter je met de single leg deadlift met een gebogen achterbeen. Met een gebogen achterbeen ben je je gemakkelijker bewust van de positie van beide knieën tijdens de oefening. Houd het gewicht in de hand aan de kant van je zwaaibeen en werk aan een goede uitvoering. Het is beter om hem een keer goed te doen dan zes keer verkeerd.

Lees verder

Trainingsladder gebruiken voor hardlooptraining

De trainingsladder gebruiken voetballers regelmatig in hun trainingen, maar hardlopers hebben ook baat bij het gebruik van een trainingsladder in hun trainingen. Met een trainingsladder train je namelijk de coördinatie van je voeten. Je voetcoördinatie is ontzettend belangrijk bij het anticiperen op de ondergrond. Als je goed kunt anticiperen op de ondergrond, struikel en verstap je je minder tijdens het hardlopen. Simpel gezegd. Hardlopers worden door te trainen met een trainingsladder beter in het reageren op oneffenheden in het wegdek, denk daarbij aan ongelijke stoeptegels, kuilen in het bospad en stenen en daarmee voorkom je weer blessures.

Lees verder